Alla dessa modebloggar

Som vanligt när jag hälsar på hemma hos mina föräldrar läser jag Svenska Dagbladet till frukosten.
Idag stod det om alla dessa modebloggar som dyker upp överallt och tydligen har flera tusen besökare per dag. En vanlig människa i min ålder, sitter alltså och slänger in lite bilder hit och dit och titta här vad jag fyndade på H&M idag och se där vad  jag observerade att fröken von Sydow hade på sig när hon köpte mineralvatten på 7-Eleven igår kväll.
Alltså missuppfatta mig inte, jag älskar själv att shoppa och slänger gärna in en bild om det är något jag tycker är extra fint.
Men jag ger blanka fan i vad Ebba von Sydow har på sig. Varför bryr man sig om det? Det kan väl omöjligt vara så att en stackars människa kan motsvara och lyckas pricka in vad majoriteten av alla andra svenska tjejer 15-30 tycker är snyggt?
Eller påverkas man att tycka det är snyggt och springer och köper fastän man inte alls skulle tyckt att det vore snyggt om outfiten bars av Erika 18 år från Falun?

Är det vi vanliga shoppare som bestämmer vilka som ska bli "modeorakel" och inspirationskällor eller är det personerna själva?
Jag tror faktiskt på det sistnämna, dessa "modegurus" utnämner sig själva till det och vi dödliga går på det och blir fantastiskt inspirerade. För hade inte Ebba von Sydow lovordat den prickiga H&M-trasan i senaste VeckoRevyn så hade den aldrig blivit slutsåld. Den hade hängt kvar på sin galje hånad av de flesta förbigående och till slut gått att köpa för halva REA-priset.

Råkade även bläddra i "Ebbas Stil" hemma hos en kompis, jag gillar faktiskt stilguider och har ett par själv. Har inget emot Ebba von Sydow heller egentligen, men jag skulle inte kräla i askan för allt hon har på sig. En grej jag irriterade mig på var att rött läppstift tydligen alltid var fel och inte passade sig i något sammanhang på någon. Vad vet hon om det egentligen? Ingenting, för jag passar faktiskt förbannat bra i rött läppstift även om det kan se för mycket ut till vardags.

Nej nu ska jag fortsätta att spekulera lite kring ytligheter för mig själv, har nämligen beslutsångest angående vilka vinterskor jag ska inhandla.

Kram på er!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0